woensdag 25 juli 2012

We gaan het watergebruik bij het douchen en wassen verminderen


Unilever en het Wereld Natuur Fonds gaan samenwerken om consumenten te stimuleren het energie- en watergebruik bij het douchen en wassen te verminderen.

Bewust met water
Weinig mensen staan erbij stil dat douchen en wassen een fors beslag legt op het milieu. Het opwarmen van water vergt veel energie en draagt dus flink bij aan de uitstoot van broeikasgassen. Zo wordt circa 11 procent van de CO2-uitstoot door huishoudens veroorzaakt door het gasverbruik bij het opwarmen van water.

Als alle Nederlander een minuutje minder zo douchen is dat te vergelijken met de verlaging van de CO2-uitstoot van bijna 100.000 auto's.

Unilever levert al een flinke bijdrage aan de verduurzaming van zijn productieketens. Maar de grootste milieuwinst zit in het aanpassen van de dagelijkse gewoonten van consumenten. Meer dan 85 procent van de milieu-impact van wassen en douchen ligt bij de consumenten.

Campagne
Komend jaar wordt een bewustwordingscampagne ontwikkeld die breed in Nederland wordt uitgerold. Bij succes is het de bedoeling dat de campagne ook in andere Europese landen is te zien.

Frank Weijers, bestuursvoorzitter Unilever Benelux: 'De manier waarop mensen douchen en wassen is niet makkelijk te veranderen. Iets afleren is nou eenmaal een stuk lastiger dan iets aanleren. Ik ben blij dat het WNF samen met ons deze uitdaging aangaat en ben er zeker van dat we gezamenlijk tot creatieve en effectieve oplossingen komen met betrekking tot watergebruik en CO2-uitstoot.